söndag 3 juni 2012

Jordgubbspaj!...


Hej hej! Om ni läste gårdagens inlägg så såg ni att jag slängde ihop en jordgubbspaj, till Wilmas stora förtjusning! Riktigt god blev den så jag tänkte dela med mig av receptet. Det var första gången jag gjorde den på det här viset, superlätt å enkelt och inge kladd alls, du behöver inte ens peta på degen om du inte vill :D... sen har jag gjort den efter mitt eget tycke å smak, söt å lite extra krispig smulpaj...

Du behöver:
Färska eller frysta bär, i mitt fall jordgubbar.
200g smör
3dl mjöl
3dl havregryn
2dl socker
potatismjöl

Sätt ugnen på 200-225 grader.
Lägg bären i en form. Om du väljer bär som avger väldigt mycket vätska, ex jordgubbar eller blåbär, så tar du och blandar potatismjöl och socker och strör över bären (är bären redan sockrade så ta bara potatismjöl). Annars så kommer det att bli en smuldegssoppa, å det vill vi ju inte ;).
Smält smöret i en kastrull, ta av kastrullen från plattan och rör ner mjöl, havregryn och socker. Blanda väl och strö sedan ut det över bären. Grädda tills du får en fin färg på pajen, ca 20-30 min. Hoppas det smakar!!
Det tyckte som sagt var iaf Wilma! Hihihi...

Kram/L.

4 kommentarer:

  1. Älskar paj, i alla former! :)
    Ser supergod ut!

    Jättefina bilder du visar :)

    Kram Caroline

    SvaraRadera
  2. Det blev den oxå ;)! Så enkel och snabb att göra, värt att testa!

    Tack! :D

    Kram/L.

    SvaraRadera
  3. Mmmmm smarrismaskens...den måste provas!
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det gör du rätt i ;)!

    Kraaaaaaaam

    SvaraRadera