onsdag 17 oktober 2012

1:a ägget!

I måndags så la Lillan sitt första ägg! Jag blev riktigt paff å glad när jag såg det utav en slump på kvällen. Det låg lite nertryckt i spånet och har nästan samma färg, lite beigeare kanske. Hon är tyvärr inte ett dugg intresserad utav å ruva, tror hon är lite för ung än, så jag tog tillslut upp ägget och la det i en plastbalja med spån i och ställde den under en värmelampa. Kanske jag kan lyckas med å få en kyckling själv! Jag har googlat runt på nätet och det visar sig visst vara ganska så svårt om man inte har en äggkläckningsmaskin eller en höna som vill ruva, jättekänsliga för minsta temperaturskillnad och man måste fukta ägget och vända på det flera gånger om dagen.
Maskinerna kostar några tusenlappar så en sån blir det nog inte... tyvärr... Hoppas på att hon vill börja ruva själv snart. 

Det beiga ägget är vårat ägg och det vita är ett frukostägg (så lite större än ett ”vanligt” ägg), visst är det gulligt! Hihihi...


Och sen igår morse så lära jag ju visa Wilma vad vi fått för något och hon blev ju såklart super intresserad! Fick säga till henne flera gånger att inte vara där å peta på ägget... Dax att göra sig i ordning för dagen. Jag går in i badrummet och ska försöka fixa till mig lite... efter en liten stund så hör jag ett knackande... jag kopplar det inte först, men så hugger det till i mig och jag skyndar mig ut till matrummet (där vi förvarar ägget) och i samma stund som jag kommer ut så hör jag en till knackning följt av ett knaster och så ser jag Wilma ståendes med ägget i handen och håller det över bordet medans äggulan sakta rinner ut... suck!...
”Oppsan!” säger Wilma till mig och ser lite förvånad och glad ut, för nu lyckades hon ju göra som mamma gör med äggen... Sen kom det lite tårar för mamma blev visst lite arg, men det har vi lagt bakom oss nu för idag så fick vi ett nytt litet ett och gör ett nytt försök! Håller tummarna!

Ps. Denna gång så har jag inte talat om för Wilma att vi fått ett nytt ägg... Ds.
Kram/L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar