tisdag 2 oktober 2012

Fruktträdgården!...


Äntligen är ett projekt helt klart!! Jag är ju inte precis den bästa på att avsluta mina projekt, jag gör det, men det kan ta ett par år eller mer innan jag slår i den sista spiken... hehehe... Men nu gav jag mig f-n på att jag skulle fixa klart det innan jag fortsätter med annat, för nästa sommar så vill jag bara kunna njuta av våran fruktträdgård!

Voala!...

Jag började med å bygga två stora drivbänkar i somras, dom är nu fulla med ny planterade jordgubbsplantor. Jag hade bara plantor till den ena först, men dom har växt så det knakat under sommaren så nu har jag kunnat ta massa skott och fört över till den andra. Jättefina röd/cerisa blommor som blommar fortfarande...


En spaljé har kommit upp på baksidan om dom där två björnbärsbuskar nu ska få växa upp och förhoppningsvis bli stora å fina. Jag köpte dessa buskar för ett par år sedan men inte tagit hand om dom precis. Satte bara ner dom i en grop utan jord, tror till och med att gräsklibbaren har åkt över dom nån gång. Trodde dom hade tagit stryk, men inte då! Dom växer och mår betydligt bättre nu!

Det var meningen från början att jag skulle ha 3 stora drivlådor, men efter att ha grävt ur för 2, byggt och fyllt upp med jord så ändrade jag mig... heee... orkade inte göra en till!... istället så satte jag ner de 3 svartvinbärsbuskarna jag fick i morsdagspresent på rad där den 3:e skulle ha stått.

Jag hade tänkt sluta där, men kände mig inte riktigt nöjd. Så jag fortsatte att bygga en annan sorts låda där jag satte fast två gamla fönster, mest som dekoration. Jag har inte gjort nånting åt dom, kanske jag gör det sen, vi får se. Jag tyckte det blev fint när det bröt av med sitt slitna väderbitna utseende och de gamla rostiga beslagen lät jag såklart sitta kvar.



Där i har jag nu alla smultronplantor. Det var ju bara 5 ynka små plantor som klarade sig i våras och jag var osäker om dom skulle ta sig. Men om dom gjorde!!! Dom blev gigantiska! Jag har nu delat dom i 3 och egentligen så skulle jag ha behövt dela dom igen för dom kommer nog å bli förstora om dom växer lika mycket nästa år.


I de sista två lådorna så har jag satt ner rabarber. Jag satte ner dom som små plantor i drivbänkarna först, men den ena växte till sig att den blev alldeles för stor och täckte över flera jordgubbsplantor. Så nu har den fått en egen låda, den andra rabarbern blev visst angripen av nå skadedjur och ville inte växa normalt. Hoppas den tar sig till nästa år. Den fick dela plats med några andra små plantor i den sista lådan tills jag vet vart jag skall sätta dom nästa år.

Sen planterade jag ner en lite krusbärsbuske bredvid, röda krusbär ska visst vara lite sötare så det fick det bli.

David har alltid sagt att han vill ha ett plommonträd och vi tänkte plantera ett till nästa år. Men när jag var förbi Plantagen i söndags så hade dom ett träd kvar på 70% rabatt. Då kunde jag ju inte vänta utan slog till direkt! Det heter Familjeträd och kommer visst att få 3-4 olika sorters plommon och ska ge frukt under hela sommaren, så det återstår bara och se till nästa år...

Ja det var våran Fruktträdgård det! Längtar redan till nästa sommar då man ska få se när allt blommar för fullt... det som har överlevt vill säga... hihihi.
Kram/L.

4 kommentarer:

  1. Vilka jättefina drivbänkar du har gjort:)

    Du får ha en fin dag!

    Kram Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det samma till dig :D!

      Kram/L.

      Radera
  2. Gud så fint duktiga, duktiga du. Mysigt för barnen att kunna plocka och äta i sin egen trädgård till nästa år. Kan man anlita dig kanske och få lite ordning på sin egen trädgård med??
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha :D! Självklart, men jag lämnar absolut inga garantier på att nått överlever ;)... Jag har så kallade "bruna" fingrar, hihihi.

      Kram Kram

      Radera