tisdag 24 april 2012

Kvällsfika…


Idag så har jag provbakat lite inför dopet. Supergoda kakor som har en härlig mjukhet i mitten. Förutom att färgen på chokladen som jag har haft uppe på blev ljusturkos isf ljusblå så blev det riktigt lyckat! Så det är bara den justering som ska ske. Alldeles strax så väntar jag in syrran å hennes kille, han är nämligen snickare och har gått med på å hjälpa mig med hönshuset! Så då ska dom få ge mig sin bedömning om kakorna duger till dopet!
Och självklart så kommer jag inte å vara snål och hålla receptet för mig själv, utan här kommer det till er också! Receptet är ur boken ”Love Manuela”, ska bara tillägga att en hushållsvåg behövs.

Oreo Cheesecake Cookies

115g mjukt smör
100g Philadelphiaost
225g socker
1 ts vaniljsocker eller vaniljestrakt
180g vetemjöl
100g chokladdroppar
1 paket Oreo-kex
Rosa jordgubbschoklad eller annan choklad. (Jag tog vit choklad med nån droppe blå hushållsfärg).
Sätt på ugnen på 190 grader.
Ha smör och philadelphiaost i en skål, vispa tills det blir mjukt och krämigt, ca. 8 minuter. Skrapa ner från kanterna med en slickepott. Tillsätt socker och vispa i ytterligare 3 minuter. Skrapa ner från kanterna igen. Tillsätt mjöl och vaniljsocker, blanda det väl i smeten. Tillsätt chokladdropparna och blanda väl.
Dela oroe-kexen och skrapa av krämen i mitten. Krossa sönder eller mixa sönder kexen till ett fint pulver. ( Efter att jag mixade mina så tog jag en sil och silade smulorna igenom, på så sett så var jag säker på att inge större kross kom med).
Ta en glasskopa/sked att ta upp lagom med smet med, lägg det i handen och forma bollar och rulla dom sedan i kaksmulet, se till att dom är helt täckta. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper på och grädda då i 12-15 minuter i ugnen. Absolut inte över 15 minuter.
Smält chokladen i mikron och droppa den över kakorna med hjälp av en tesked.

Nu är det bara att duka fram och njuta!...
Kram/L.



2 kommentarer:

  1. Guuud vilka smarrisar! Dom ser jag fram emot att få smaka ;) Har du köpte rosa pioner oxå eller är det en av dem vi köpte??
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack tack, de är bra de ;). Nej det där är snittblommor som jag köpte på Ica Maxi. Men jag skulle vilja ha just sådana rosa pioner oxå :D.
    Kram kram

    SvaraRadera